Articole, Resurse Umane

Salariul mediu brut

Salariul mediu Brut / Net comunicat de INS*) pentru luna MAI 2024 in Raportul 183/12 IUL 2024: 8.355 / 5.118 Lei

_______
LAST UPDATE: 22.07.2023
*) Comunicatele INS privind Castigul salarial mediu Brut/Net pe economie apar cu un decalaj de 2 luni:
Raportul INS 151/14 IUN 2024: Castigul mediu Brut/Net APR 2024: 8.532 / 5.217 Lei
Raportul INS 121/15 MAI 2024: Castigul mediu Brut/Net MART. 2024: 8.502 / 5.185 Lei
Raportul INS 90/12 APR. 2024: Castigul mediu Brut/Net FEB. 2024: 7.990 / 4.876 Lei
Raportul INS 60/14 MART. 2024: Castigul mediu Brut/Net IAN. 2024: 7.976 / 4.859 Lei
Raportul INS 32/12 FEB. 2024: Castigul mediu Brut/Net DEC. 2023: 8.301 / 5.079 Lei
Raportul INS 11/12 IAN. 2024: Castigul mediu Brut/Net NOV. 2023: 7.766 / 4.765 Lei
Raportul INS 319/13 DEC. 2023: Castigul mediu Brut/Net OCT. 2023: 7.509 / 4.692 Lei

SALARIUL MEDIU BRUT/NET IAN. 2006 – MAI 2024

Graficul afiseaza valori la trecerea mouseului peste serii. Contine atat Castigul salarial mediu Brut/Net cat si Salariul minim Brut/Net.(din lipsa de informatii, Salariul Minim Net apare doar din IUL.2014)
Comparand cele 2 seturi de valori rezulta o discrepanta uriasa care avantajeaza bugetarii, in defavoarea mediului privat.

Pentru a evidentia cresterea Salariului Minim Brut / Net din 1.07.2024 legiferata prin HG 598/2024 (MOR 529/6.06.2024), Graficul include si Castigul Mediu Brut / Net pe IUN – IUL. 2024 (nefiind cunoscute inca, am mentinut artificial valorile din MAI 2024)

_______

IAN.2018: CRESTEREA SALARIULUI BRUT FARA CRESTERE DE NET

In IAN. 2018 graficul evidentiaza un salt de Salariu Brut, fara crestere de Net!
Aceasta distantare a Brutului de Net se datoreaza „Revolutiei” fiscale Dragnea-Valcov, in fapt o mare mizerie de prostire a salariatilor si de manipularea a statisticilor UE referitoare la Salariul Brut din Romania..

Esenta smecheriei fiscale Dragnea-Valcov

In ultimele luni din 2017, oribila tripleta Dragnea-Valcov-Olguta Vasilescu declara non-stop pe toate canalele media ca, incepand cu IAN 2018, PSD va implementa o noua Revolutie fiscala prin care va creste salariile fara a creste taxele. Ulterior, au recunoscut ca va creste doar Salariul Brut prin regandirea taxarii muncii si trecerea CAS si CASS in sarcina exclusiva a Angajatului, fara a creste Salariul Net primit de salariat.

Astfel, incepand cu 1 IAN 2018, CASS (5.2%) si CAS (15.8%) au fost mutate de la angajator la angajat, iar Salariile Brute au crescut cu 20% prin acte aditionale(vezi exemplul prezentat in Tabelele de mai jos).
Pentru ca mutarea sa fie neutra, CAS platita de angajat ar fi trebuit sa fie 21%, iar CASS 8,8%. PSD a crescut insa CAS la 25% (+4%) si CASS LA 10% (+1.2%) si, ca sa nu zica salariatii ca au crescut impozitele, au scazut in compensatie Impozitul pe venit de la 16% la 10%. Practic, prin acest artificiu, niciun salariat nu a castigat nimic la Net,(vezi exemplul prezentat in Tabelele de mai jos) dar PSD a mutat 12 miliarde de lei de la bugetul de stat in bugetul de pensii, spulberand veniturile aduse de cota unica de impozitare de 16%! Vezi si analiza dlui. Gabriel Biris despre Cota progresiva de impozitare publicata de cursdeguvernare.ro

AN 2017 IAN. 2018
ANGAJAT ANGAJATOR ANGAJAT ANGAJATOR
Asigurari Sociale (CAS) 10.5% 15.8% 25%
Asigurari Sociale de Sanatate (CASS) 5.5% 5.2% 10%
Fond Somaj (CFS) 0.5% 0.5%
Impozit pe venit (IV) 16%   10%
Concedii si Indemnizatii (CCI)   0.85%
Creante Salariale (FGPCS)   0.25%
Fondul de Risc si Accidente (AMBP)   0.15%
Contributie Asiguratorie pentru Munca (CAM)   2.25%

FLUTURAS SALARIU 2017
In 2017, la un salariu BRUT de 12.853 Lei, salariatului ii revine un NET de 8.880 Lei
FLUTURAS SALARIU IAN. 2018
In IAN. 2018, prin aplicarea Artificiului Valcov-Dragnea de trecere a CAS si CASS in sarcina exclusiva a angajatului, Salariatul apare cu o crestere de BRUT de 20% /+25781 Lei (15.424 Lei vs. 12.853 Lei) desi primeste ~ACELASI NET (8.862 Lei vs. 8.880 Lei)!

_______

CONSECINTELE MIZERIEI FISCALE DRAGNEA-VALCOV ASUPRA SALARIATILOR SI PENSIONARILOR

Smecheria a avut consecinte negative multiple, printre care:
A) a marit artificial valorile Salariului Mediu Brut / Salariului Minim Brut, manipuland analizele salariale comparative UE facute la nivel de Salariu Brut (cresterea brutului nefiind insotita de o crestere a Netului primit de salariat!) Vezi si Analiza RBL despre taxarea muncii in Romania, cea mai mare din 16 tari europene analizate
B) a redus Numarul (lunar/anual) de Puncte de Pensie pentru Angajat, diminuand cuantumul cuvenit la iesirea la pensie;
C) a creat in 2022 premizele diminuarii pensiilor nete prin impunerea prin OUG 1302021 a unui CASS de 10% in loc de 5.5% asupra sumelor care depaseau 4000 Lei incepand cu IAN. 2022 (fapt declarat neconstitutional de CCR prin Decizia 650/2022, banii retinuti fiind inapoiati esalonat pensionarilor in anul 2023);
D) a creat in 2023/2024 premizele redeschiderii de catre PSD a discutiei despre cresterea Impozitului pe venit de la 10% la 16%, Ciolacu facandu-se ca uita ca scaderea IV de la 16% la 10% din IAN. 2018 a fost compensata de cresterea cu 4% a CAS si cu 1,2% a CASS!

______________
vezi PG.2 SALARIUL MINIM BRUT/NET PE TARA / SALARIUL MINIM BRUT IN UE

LINK-uri PENTRU NAVIGARE

PG. 2 I. SALARIUL MINIM BRUT/NET PE TARA / SALARIUL MINIM BRUT IN UE
PG. 3 I. SECTIUNE PROMO: LEGISLATIA DE RESURSE UMANE