Balanced Scorecard
Balanced Scorecard (BSC) este un instrument de Management al Performantei ce permite Alinierea Obiectivelor din Strategia Companiei cu Obiectivele Compartimentelor implicate in realizarea Strategiei, respectiv cu Obiectivele si Indicatorii Cheie de Performanta la nivelul salariatilor.
BSC permite crearea unui climat de Responsabilitate Corporativa si Individuala, asigurand Calea catre Succes prin focusarea managerilor pe Prioritatile Strategice Corelate la nivelul Companiei.
Bazata pe Strategia Companiei, implementarea sistemului BSC cuprinde 4 pasi :
- Translatarea Strategiei in Obiective Strategice, Masuri si Tinte Clare de atins .
- Alinierea la nivelul organizatei si transpunerea lor in Obiective Individuale de Performanta ale Salariatilor.
- Planificarea Afacerii si Cerintelor de Resurse Necesare
- Feedback si Invatare cu reajustarea obiectivelor strategice sau strategiei insasi.
Obiectivele Strategice ale Companiei se transpun pe Harta de Strategie si acopera patru Perspective: Financiara / Clienti / Procese Interne / Cunoastere si Dezvoltare.
- Perspectiva Financiara: reflecta modul in care implementarea si aplicarea obiectivelor strategice conduc la Cresterea Economica si Obtinere de Profit.
- Perspectiva Clienti: contine Declaratiile Companiei prin care se traseaza Directiile de Satisfacere a Cerintelor si Asteptarilor Clientilor si Stakeholders-ilor (Comunitati cu care compania vine in contact, Salariati, Actionari, Autoritati, Parteneri de afaceri, Contractori, etc).
- Perspectiva Procese Interne : contine obiectivele strategice aferente Procesele Interne Cheie cu influenta majora in atingerea Declaratiilor Companiei (mentionate la Perspectiva Clienti). Ca domenii se pot mentiona Excelenta in Managementul Tehnologic si Operational, Excelenta in Fidelizarea si Atragerea de Noi Consumatori, Excelenta in Inovare, Excelenta Sociala.
- Perspectiva Cunoastere si Dezvoltare : se afla la baza oricarei strategii si se focalizeaza pe valorile Intangibile ale Companiei, in principal pe Abilitatile si Talentele necesare CrearII de Valoare in cadrul Proceselor Interne. Sant vizate trei domenii: Capitalul Uman, Capitalul Informatiei si Climatul in cadrul organizatiei.
Pornind de la aceasta Harta, fiecare Compartiment Implicat in Realizarea Obiectivelor Strategice isi dezvolta Harta Lui de Strategie, definind cate 4-6 Obiective Proprii pentru fiecare din cele Patru Perspective. Astfel se obtine alinierea obiectivelor fiecarui compartiment cu obiectivele strategice ale companiei. Apoi se definesc Masurile si Tintele ce trebuie atinse la nivel de compartiment si salariat… Cam asta-i metodologia…
Solutii Software
Pentru a veni in sprijinul firmelor ce doresc implementarea BSC, Robert Kaplan si David Norton(creatorii BSC), au dezvoltat o aplicatie software pentru retea – „Executive Strategy Manager” (ESM) – ce permite construirea pas cu pas a sistemului BSC, a Hartilor de Strategie, alinierea obiectivelor la nivel de companie-compartimente-salariati, precum si generarea de raportari.
In anul 2009 Firma Paladium va lansa versiunea Beta a ESM si un blog ce va acoperi cele mai importante aspecte legate de Managementul Strategic si Operational.
Linkuri utile:
Sistemul de Evaluare a Performantelor