Ce Mi-as Dori Sa Se Predea In Scoli
“Oamenii au descoperit tot ceea ce era de descoperit, mai putin cum sa isi traiasca viata” – Jean-Paul Sartre
Multi adulti probabil ca nu vor descoperi vreodata cum sa-si traiasca viata, dar pentru copiii nostri inca mai exista speranta, inca mai putem schimba ceva.
Observ ca in multe scoli la materia optionala se face tot matematica sau informatica (din dorinta parintilor sau a scolii), ne straduim din greu sa facem din copiii nostri mici genii, dar mi-e teama ca vor fi doar toba de matematici, dar vor uita sa se intrebe ei CINE sunt si care le sunt rosturile. Si nici nu vor sti din timp cum sa-si traiasca viata frumos.
Mi-as dori ca in scoala copiii nostri sa invete despre:
– Iubire – sa stie cum sa deosebeasca iubirea adevarata de pasiune si de infatuare sau de prefacatorie; ce este si cum sa recunoasca semnele unei relatii abuzive sau ale unei dependente; cum sa isi pretuiasca corpul si sa nu se intrebuinteze sau sa se lase folositi/e; cum sa invete sa isi asculte instinctul, care in mod normal nu ii inseala niciodata, sa-și controleze faptele anticipand consecintele, sa stie cand sa spuna ‘stop joc’ sau ‘merg mai departe’;
– Incredere – sa știe cum sa devina persoane cu incredere ridicata in sine, o trasatura care mi se pare esentiala, tinand cont ca intre 12 si 18 ani, lipsa stimei fata de sine este una din principalele probleme ale copiilor, respectiv tinerilor; sa li le predea cat de bine le va fi sa aiba o incredere ridicata in ei insisi;
– Refuz – sa invete cand si cum sa spuna NU atunci cand trebuie, sa invete sa fie fermi si sa respinga pe cei care vor sa-i domine sau sa-i submineze prin vreo forma de exploatare;
– Auto-evaluare – sa poata sa isi evalueze singuri punctele tari si slabiciunile, o majora carenta educationala ce-am intalnit la o multime de adulti care nu au fost in stare sa-si numeasca un singur punct tare, iar altora le-a luat minute bune de gandire pana au putut spune 2-3 lucruri bune despre ei, iar fiecare dintre acesti adulti mi-a spus ca nu s-a gandit niciodata la acest lucru!
– Timp – sa cunoasca ce este și cum se face managementul timpului lor, sa invete sa prioritizeze, sa pretuiasca valoarea timpului si sa constientizeze ca acele clipe nu se vor mai intoarce vreodata;
– Darnicie – sa invete despre daruri si darnicie, sa deosebeasca ce sa dea, cum sa dea, cui sa dea, cat trebuie si cand trebuie facut un dar, respectiv cand nu trebuie sa dea nimic;
– Echilibru – sa deprinda cum sa devina și sa se mentina echilibrata ca persoana, sa invete sa isi inteleaga emotiile si gandurile, apoi cum sa si le controleze, adica cei aprigi sa-si tempereze maniile, cei mai timizi sa isi depașeasca timiditatile, etc.
– Bani – sa asimileze despre cum sa aiba o ‘relatie’ sanatoasa cu banii , pentru ca multe fixatii gresite care marcheaza apoi toata evolutia vietii adultului se formeaza exact in perioada copilariei. Astfel, copiii aud repetate sentinte de genul ‘banii sunt murdari’, ‘banii sunt ochiul dracului’, ‘numai cei care fura au bani multi’, ‘nu poti castiga bani din munca cinstita’, ‘in familia noastra nimeni nu a fost in stare sa faca bani’, iar toate astea-s doar pareri momentane sau convingeri punctuale de-ale adultilor, care sunt pe ansamblu neadevarate, insa in mod negativ pot influenta irevocabil mentalitatea și viata unui copil.Daca si le va insusi ca si copil, chiar daca devenind adult va depune eforturi in a castiga bani, chiar subconstientul lui ‘impregnat’ cu acele credinte false il va sabota continuu, astfel ca nu va putea ajunge la un nivel de prosperitate prea ridicat.
Poate multi vor contesta propunerile mele , spunand ca astea nu tin de competentele scolii, ca aceste lucruri trebuie sa ii invete parintii acasa sau sa le descopere ei singuri. Sunt totuși destule exemple in care nici parintii nu stau deloc bine la aceste capitole, ca atare copiii respectivi chiar nu prea au de unde sa invete ce le va fi foarte necesar. Macar o parte din aceste probleme nebuloase, daca copiii le-ar aborda si prin intermediul sistemului scolar, ar fi realmente benefic pentru viitorii adulti.
Aveți dreptate,(cuvântul dreptate se înscrie la capitolul evaluare, care lipsește din… „Mi-as dori ca in scoala copiii nostri sa invete”…).Din păcate, nici una dintre „dorințele” dvs. nu sunt quantificabile, în afară de bani.Iar despre aceștia, copiii, fiți sigură, că știu aproape tot!(sper că nu v-ați gândit să-i facem pe toți contabili!!).