Legislatie

Editorial Legislatie RU

Tool de cautare in Baza Legislativa

Introduceti cuvinte cheie in campul Search pentru a identifica rapid Actul Normativ care va intereseaza.
Descarcati-l gratuit cu linkul oferit. Succes in ce faceti!


Luna Septembrie 2021. Noutati legislative

22.09.2021
In MOR 905/21.09.2021 a fost publicat
Ordinul comun al ministrului Sanatatii si al presedintelui CNAS nr. 1898/885/2021 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1311/2017.

Potrivit ordinului se introduce, printre altele, obligatia persoanelor asigurate care beneficiaza de concediu medical pentru carantina, de a completa o declaratie pe propria raspundere in care sa mentioneze daca instituirea masurii carantinei este (sau nu) ca urmare a deplasarii in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen.

18.09.2021
In MOR 890/16.09.2021 a fost publicata OUG 101/2021 pentru modificarea art. 5 pct. IV4 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.

OUG 101/2021 reglementeaza noi conditii si obligatii pentru beneficiarii de ajutor social in ideea stimularii a cel putin 10.000 dintre persoanele apte de munca sa se angajeze.

Persoanele beneficiare de ajutor social apte de munca care se angajeaza cu contract individual de munca sau in baza unui raport de serviciu pentru cel putin 24 de luni, beneficiaza suplimentar timp de 6 luni si de ajutorul social in cuantumul primit anterior angajarii.

Beneficiarii de ajutor social apti de munca au obligatia de a se prezenta la agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca la fiecare 6 luni, sau ori de cate ori sunt solicitati de aceasta.

Pentru beneficiarii de ajutor social apti de munca care NU au un nivel de educatie scolara sau cunostintele necesare potrivit Cadrului national al calificarilor , agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca recomanda (in cadrul serviciilor de informare si consiliere profesionala), inscrierea si parcurgerea cursurilor programului educational «A doua sansa» .

Beneficiarilor de ajutor social apti de munca care urmeaza cursurile programului „«A doua sansa» la o distanta mai mare de 5 km fata de locuinta acestora, li se asigura transportul la cursuri prin grija autoritatilor administratiei publice locale.

Refuzul persoanelor apte de munca beneficiare de ajutor social de a participa la cursurile programelor educationale de tip «A doua sansa» conduce la incetarea dreptului la ajutorul social.

16.09.2021
In MOR 884/15.09.2021 a fost publicata
OUG 100/2021 pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011 si abrogarea unor acte normative din domeniul protectiei sociale. Publicata in MOR 884/15.09.2021.

1) Ordonanta reglementeaza trecerea creselor de stat din subordinea autoritatior administratiei publice locale in cea a unitatilor de invatamant prescolar cu program prelungit / normal dupa caz, regulile de asigurare, incadrare si salarizare pentru personalul didactic necesar functionarii creselor, regulile de acreditare ale creselor;
2) Potrivit Proiectului „Romania Educata” lansat de Presedintele Romaniei in 14.07.2021, Romania are una dintre cele mai mici rate de acces la educatia timpurie pentru copii de pana la 3 ani, din Uniunea Europeana. Aceasta realitate poate fi schimbata doar prin construirea de noi crese (cerinta de locuri in crese depaseste cu mult capacitatea actuala!), asigurarea de educatori-puericultori competenti in educatie timpurie si dezvoltarea si implementarea unor programe de activitate bine gandite de Ministerul Educatie.
3) Daca Presedintelui Romaniei i-au trebuit 7 ani pentru dezvoltarea Proiectul „Romania Educata”, nu pot sa nu ma intreb cate sute de ani vor trebui Guvernului pentru a implementa macar a zecea parte din acest proiect.
4) Pentru accesare ordonantei 100/2021 si a Proiectului Romania Educata, folositi campul Search

11.09.2021
In MOR 859/8.09.2021 a fost publicata OUG 98/2021 pentru rectificarea Bugetului Asigurarilor Sociale de Stat pe anul 2021.

Bugetul Asigurarilor Sociale de Stat (BASS) 2021 a fost suplimentat cu 2 milioane lei alocate pentru:
1) contactarea de expertiza pentru reforma sistemului de pensii asumata prin PNRR;
2) salarizarea celor 1000 de persoane care se vor angaja temporar in cadrul Caselor Teritoriale de Pensii pentru digitalizarea dosarelor de pensii;
3) achizitia de echipamente necesare celor 1000 de persoane care vor fi angaja temporar (1000 de birouri + 1000 de calculatoare + 60 imprimante multifunctionale + 1000 de scaune + 1000 de dulapuri!);
4) asigurarea salariilor pana la finalul anului 2021 pentru cele 3480 de posturi pe durata nedeterminata aferente Casei Nationale de Pensii Publice si Caselor Teritoriale de Pensii

Practic prin aceasta Ordonata s-au alocat banii necesari aplicarii OUG 90/2021 (MOR 808/23.08.2021) privind suplimentarea numarului maxim de posturi al Casei Nationale de Pensii Publice cu 1000 de posturi temporare.

Tot OUG 98/2021 reglementeaza diminuarea subventiei de la Bugetul de Stat alocata initial pentru sustinerea Sistemului Public de Pensii in 2021 cu 3.319 Miliarde lei. Astfel subventia de 16.77 Miliarde lei stabilita initial pentru anul 2021 se reduce la 13.4 Miliarde lei


1.09.2021
In MOR 830/31.08.2021 a fost publicata
OUG 94/2021 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.