Legislatie

Editorial Legislatie RU

Tool de cautare in Baza Legislativa

Introduceti cuvinte cheie in campul Search pentru a identifica rapid Actul Normativ care va intereseaza.
Descarcati-l gratuit cu linkul oferit. Succes in ce faceti!


Luna August 2021. Noutati legislative

31.08.2021
Nici nu s-a uscat bine cerneala pe Ordinul ministrului de Finante nr. 1068/2021 privind prospectul de emisiune a obligatiunilor de stat cu cupon denominate in euro lansate in luna august 2021 (suma de 100 Milioane de Euro!) , publicat in MOR 815/25.08.2021,

ca in MOR 827/30.08.2021 a mai aparut inca un Ordin al ministrului de Finante.

Ma refer la Ordinul ministrului de Finante nr. 1081/2021 privind prospectul de emisiune a titlurilor de stat destinate populatiei, prin intermediul unitatilor operative ale Trezoreriei Statului si prin subunitatile postale din reteaua Companiei Nationale „Posta Romana” — S.A., in cadrul Programului Tezaur, aferent lunii septembrie 2021.
Ritmul ametitor de imprumutare de la populatie al acestor „cheltuitori PNL-USR-UDMR care de 2 ani promit reforme fara a reforma nimic” va costa scump pe fiecare roman care, prin lipsa de reactie incurajeaza si devine complice la derapajele acestor incompetenti.

27.08.2021
In MOR 819/26.08.2021 a fost publicat
ORDINUL ministrului Educatiei nr. 4638/17.08.2021 privind stabilirea unor drepturi salariale specifice personalului didactic de predare din invatamant, prevazute in Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice. Intra in vigoare cu incepand cu anul scolar/universitar 2021—2022

26.08.2021
In MOR 808/23.08.2021 a fost publicata OUG 90/2021 privind unele masuri din domeniul pensiilor publice.

NOTA.
OUG 90/2021 reglementeaza suplimentarea cu 1000 de posturi a numarului maxim de posturi al Casei Nationale de Pensii Publice pentru evaluarea pensiilor din sistemul public, stabilite pana la data de 1.09.2023 .
Posturile apartin categoriei functiilor contractuale si sunt pe perioada determinata (pana la 31.12.2022).
Ordonanta stabileste regulile de ocupare a posturilor precum si modalitatea de depunere a contestatiilor „ in termen de cel mult o zi lucratoare de la data afisarii rezultatului selectiei dosarelor, respectiv de la data afisarii rezultatului probei scrise si a interviului, sub sanctiunea decaderii din acest drept”.
Atat preambulul de justificare a caracterului de urgenta cat si continutul in sine al OUG denota incompetenta si dispret in gestionarea banului public. In loc sa apeleze la contractarea serviciilor de evaluare a pensiilor cu firme specializate, ministrul muncii angajeaza temporar 1000 de oameni pentru care, potrivit PNRR, va cumpara 1000 de birouri + 1000 de calculatoare + 60 imprimante multifunctionale + 1000 de scaune + 1000 de dulapuri!
In plus, tot potrivit PNRR, pentru dezvoltarea noului cadru legislativ al sistemului public de pensii, ministrul muncii aloca 4 Milioane de Euro pentru un Contract de Consultanta cu Banca Mondiala!

23.08.2021
in MOR 745/30.07.2021 a fost publicat
Ordinul ministrului Finantelor nr. 904/2021 privind prospectele de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont si a obligatiunilor de stat de tip benchmark aferente lunii august 2021.

Continuand indatorarea iresponsabila a tarii, in August 2021 guvernul aproba emiterea unor noi prospecte de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont si unor noi obligatiuni de stat de tip benchmark, in valoare nominala totala de 3.7 Miliarde lei, la care se poate adauga suma de 360 milioane lei din alocarile sesiunilor suplimentare de oferte necompetitive organizate exclusiv pentru instrumentele de tip benchmark.
Banii nu sunt folositi pentru investitii, ci pentru finantarea deficitului bugetului de stat si refinantarea datoriei publice.
Nu credeti si dvs. ca indatorarea alarmanta a tarii a devenit deja o problema de securitate nationala?

22.08.2021
In MOR 787/16.08.2021 a fost publicata
OUG 87/2021 privind completarea art. 3 din OUG nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al functiei publice specifice de inspector social si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

”(1^1) Gradele profesionale pe care este structurata functia publica specifica de inspector social si conditiile minime de vechime in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei publice specifice de inspector social sunt cele prevazute la art. 393, respectiv la art. 468 alin. (1) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
(1^2) Functia publica specifica de inspector social, clasa I, grad profesional debutant, asistent, principal, superior se echivaleaza cu functia publica generala de executie de inspector, clasa I, grad profesional debutant, asistent, principal, superior.”


20.08.2021
In MOR 784/13.08.2021 a fost publicata
OUG 86/2021 privind transferul drepturilor de pensie ale functionarilor si agentilor Uniunii Europene.

Pentru cautare in Baza Legislativa introduceti „OUG 86/2021” in Campul „Search”

19.08.2021
In MOR 780/12.08.2021 a fost publicata
HG 836/2021 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 1133/2020 privind stabilirea contingentului de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2021.

Ridicand de la 25000 la 50000 contingentul de lucratori straini nou admisi in 2021 pe piata fortei de munca, guvernul a gasit Solutia Exploatarii Perfecte: sa aduca din ce in ce mai multi straini disperati din tari subdezvoltate sa munceasca pe doi Euro in locul romanilor care, satui de incompetenta, iopcrizia si saracia generata de acelasi guvern, au ales sa plece in alte tari pentru a munci la randul lor tot pe 2 Euro.

2.08.2021
In MOR 745/30.07.2021 a fost publicat

ORDINUL COMUN 1398/729/2021 al ministrului Sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului Sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1311/2017. In vigoare cu 1.08.2021

Noile reglementari referitoare la acordarea concediilor medicale au intrat in vigoare incepand cu 1 august 2021.

Acordarea certificatelor de concediu medical in cazul incapacitatii temporare de munca pentru boli obisnuite, impune intocmirea unui plan de monitorizare a evolutiei bolii si evaluarea starii de sanatate si monitorizarea pacientilor de catre medicii curanti.

Concediile medicale pentru fiecare episod de boala se acorda in minimum doua etape, in vederea recuperarii capacitatii de munca a persoanei asigurate si reinsertiei socio-profesionale a acesteia.

Medicul de familie acorda in prima etapa maxim 4 zile de concediu medical, cu incadrarea in limita maxima de 7 zile pentru fiecare episod de boala, respectiv 28 de zile pe an, iar medicul specialist din ambulatoriu poate acorda in prima etapa maxim 15 zile, cu incadrarea in limita maxima de 30/31 zile/luna, respectiv 90 de zile pe an. In situatia in care prima etapa a concediului medical pentru incapacitate temporara de munca se finalizeaza intr-o zi nelucratoare, certificatul de concediu medical in continuare poate fi eliberat in prima zi lucratoare care urmeaza, cu incadrarea in limitele maxime mentionate.

Daca asiguratul se afla in imposibilitatea deplasarii la cabinetul medical in vederea acordarii concediului medical, medicul curant (medicul de familie sau medicul specialist din ambulatoriu) poate acorda consultatii la domiciliu sau la distanta.

Daca dupa acordarea primei etape a concediului medical asiguratul nu se mai prezinta pentru evaluarea starii de sanatate conform planului de urmarire a evolutiei bolii, sau daca evolutia starii de sanatate a asiguratului este favorabila ca urmare a respectarii de catre acesta a planului de urmarire a evolutiei bolii, medicii curanti nu vor mai acorda concediu medical in continuare.

Prin exceptie, medicii curanti nu vor intocmi planul de urmarire a evolutiei bolii in cazul eliberarii certificatelor de concediu medical pentru unele boli speciale (boli cardiovasculare, SIDA, neoplazii si tuberculoza), pentru urgentele medico-chirurgicale, pentru bolile infectocontagioase din grupa A si pentru bolile infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii, precum si in situatia in care asiguratul este internat in spital. De asemenea, concediile medicale pentru maternitate, pentru ingrijirea copilului bolnav, precum si in cazul riscului maternal, pot fi acordate intr-o singura etapa, fara a fi necesara intocmirea planului de urmarire a evolutiei bolii.

Dupa expirarea concediului medical acordat la iesirea din spital, in cazul in care starea sanatatii persoanei asigurate nu permite reluarea activitatii, medicul de familie, pe baza scrisorii medicale eliberate de medicul curant din spital, poate prelungi concediul medical cu maximum 7 zile calendaristice pentru aceeasi afectiune fara a fi necesara intocmirea planului de urmarire a evolutiei bolii.

Incepand cu data de 1 august 2021, asiguratii au dreptul la concediu si indemnizatie pentru ingrijirea copiilor cu afectiuni grave in varsta de pana la 18 ani (nu pana la 16 ani, cum fusese reglementat anterior).

Persoanele care se deplaseaza in interes personal in zone in care exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic cu un agent inalt patogen, cunoscand aceste conditii la momentul initierii deplasarii si care, la intoarcere pe teritoriul Romaniei intra in concediu de carantina (pentru a nu deveni factori de risc pentru persoanele cu care vin in contact), vor beneficia de indemnizatie suportata din FNUASS doar pentru o perioada de 5 zile.