Evaluarea Performantei: distributia Fortata a Rezultatelor pe curba lui Gauss
Inainte de a discuta necesitatea distribuirii Fortate a Rezultatelor Evaluarii pe curba lui Gauss, va prezint urmatoarea speta:
In 2003 eram sef de serviciu Resurse Umane intr-o organizatie care a decis implementarea Sistemului de Management al Calitatii ISO 9001: 2001. Firma numara 4600 de angajati – din care aproximativ 21% gulere albe – si NU avea implementat un sistem de Evaluare a Performantei.
Dupa un training de initiere in ISO 9001 si unul de auditor intern urmate la SRAC (Societatea Romana de Asigurare a Calitatii), am elaborat Procedura de Evaluare a Performantei potrivit capitolului 6.2.2. din standard – vezi Formularul de Evaluare a Performantei si Fisa de Analiza a Rezultatelor – accesibile prin click.
Pe scurt, sistemul se baza pe 10 criterii evaluate printr-o scala in 5 trepte, si cotate cu ponderi de importanta in limitele 1-5, scorul de performanta calculandu-se prin insumarea punctajelor celor 10 criterii.
Privind retrospectiv, realizez marile neajunsuri ale sistemului propus in 2003:
In procesul de pregatire a managerilor prin traininguri interne, am omis 2 teme majore:
Adaugati la cele spuse, acceptarea presiunii managementului de a nu aplica experimental sistemul pe un grup tinta restrans si, priviti Rezultatele!
Procesul a trebuit reluat, trainingul completat cu temele mentionate anterior, costurile implementarii au crescut, credibilitatea a scazut, iar angajatii au fost nemultumiti de scaderea scorului obtinut in urma reevaluarii – desi acceptau ca prima evaluare nu fusese relevanta.
Asa am inteles importanta utilizarii Distributiei Fortate a Rezultatelor Evaluarii Performantei pe curba lui Gauss.
Metoda Distibutiei Fortate este aplicabila procesului de Evaluare, intrucat variatiile performantei angajatilor urmeaza curba lui Gauss. Evaluatorul trebuie sa fie obiectiv / constient ca angajatii nu performeaza la fel / capabil sa masoare diferenta de performanta si sa incadreze Rezultatele Evaluarilor in intervalele definite de Gauss.
Dar ce spune curba lui Gauss? Ca, in urma Evaluarii Performantei, este foarte probabil ca:
Metoda se aplica foarte bine in cazul colectivelor mari, dar este valabila si in cazul colectivelor reduse, cu mentiunea ca, in ambele cazuri, se impune flexibilitate si recunoasterea nivelului de performanta dovedit.
Metoda reduce probabilitatea aparitiei urmatoarelor erori de evaluare: Eroarea indulgentei / Eroarea exigentei / Eroarea tendintei centrale. Aplicata cu buna credinta, distributia fortata permite departajarea corecta a angajatilor si genereaza incredere in sistemul de Evaluare a Performantelor.
Ce numiți dvs. „performanța”?
Buna dimineata dle Marin Andreescu,
Gasiti aici opinia mea asupra performantei: http://www.rauflorin.ro/evaluarea-performantei-si-dezvoltarea-salariatilor/
Buna seara,
Cum se realizeaza curba lui Gauss?
Buna seara dra. Mirabela,
Curba Gauss rezulta reprezentand
• pe axa X, NIVELURILE DE PERFORMATA stabilite prin procedura de Evaluare a Performantei (ex. Nesatisfacator / Satifacator / Bun / Foarte bun / Excelent)
• pe axa Y, % DE SALARIATI PE FIECARE NIVEL DE PERFORMANTA, calculat cu relatia: Nr.salariati evaluati cu respectivul nivel de performanta*100/Nr. total salariati departament.
Sau puteti reprezenta pe axa X Salariatii (in ordinea crescatoare a punctajului obtinut la evaluare), si pe axa Y, Punctajul obtinut.
Curba lui Gauss este o constatare nu o actiune. Nu poti evalua dupa curba lui Gauss ci poti constata in ce masura un sistem de evaluare recunoaste ceea ce curba lui Gauss numeste normalitate. Daca cele scise ar fi adevarate atunci am putea sa facem copii supradestepti pe care sa-i incadram pe toti in prima zona 10% din partea dreapta si sa scapam de ultima fractiune de 10% din stanga curbei lui Gauss!!!! Error!!!
Dle Dorin Isoc,
Aveti perfecta dreptate cand afirmati „Curba lui Gauss este o constatare nu o actiune.” De fapt curba lui Gauss este o constatare a rezultatelor unei actiuni care genereaza ulterior actiuni.
Dupa primirea Autoevaluarilor de la angajati, in faza de pregatire a interviurilor, managerul face propria evaluare, documentand diferentele de rezultat. In acesta faza, managerul este obligat (prin procedura de evaluare) sa verifice in ce masura rezultatele obtinute urmeaza o distributie Gauss. Daca exista „aglomerari” de rezultate, managerul reparcurge evaluarile „aglomerate” pentru a elimina posibilele erori de indulgenta / exigenta / tendinta centrala. Apoi reia verificarea distributiei rezultatelor, obtinand cu siguranta rezultate ce permit o mai buna departajare a salariatilor (chiar daca nu obtine o distributie Gauss).
Aceasta presiune suplimentara asupra managerului obliga la o mai atenta pregatire a interviului de evaluare, obiectivitate, flexibilitate, recunoasterea nivelului real de performanta al angajatilor.
Pentru ca suntem la inceput de an, va doresc ca 2012 sa adauge acel +1 Gandurilor, Faptelor, Bucuriilor si Implinirilor Dvs.