Corneliu Sofronie, Invitati

Manipularea, o arma extrem de eficienta a politicienilor. Metode folosite in politica actuala


AUTOR: CORNELIU SOFRONIE

IN LOC DE PREAMBUL.

Multimea se comporta precum cainele lui Pavlov, obisnuia sa le spuna Lavrenti Beria, temutul sef al NKVD-ului, politia secreta a fostului URSS, studentilor americani care studiau la Kremlin, explicand: asa cum cainele, dupa ce i s-a format un reflex conditionat, saliveaza nu doar la vederea hranei, ci si la auzul clinchetului de clopotel, tot astfel si multimea va reactiona pozitiv, nu doar la elementele concrete de satisfacerea trebuintelor fundamentale, ci si la auzul promisiunilor (tintind direct spre metodele si programul campaniilor electorale)! Iar in timp, prin repetare, acest lucru va conduce la formarea unei constiinte a nevoii de a fi mintit frumos! Pe seama constiintei nevoii de a fi mintit frumos Omul este manipulat de catre Om, din vremuri imemorabile. Doar dimensiunea pe care o da timpul social contemporan manipularii a atins cote de neimaginat cu secole in urma. Constiinta nevoii de a fi mintit frumos este un mecanism de aparare al Fiintei umane, un mecanism care valorifica perfect caracterul dual conferit speciei umane si individului in particular, prin structura codului sau genetic (ADN). Orice individ traieste, gratie celor doua emisfere cerebrale, simultan in doua lumi: lumea reala si lumea imaginara. Cand viata individului in lumea reala devine insuportabila, el se refugiaza in imaginar, din nevoia de supravietuire. Acolo, in acel univers, din substanta acelui univers se regenereaza, sperantele, idealurile, visurile, in ultima instanta sensul existentei sale. Este, desigur, o lume a iluziilor (de multe ori pierdute), dar tocmai aceste iluzii, acest tip de iluzii este pentru omul obisnuit hrana respirarilor sale. Constiinta nevoii de a fi mintit frumos, momentul optim in care individul poate fi, asteapta chiar sa fie manipulat, il reprezinta starea de incertitudine si de deznadejde. Ea se naste din acumularea frustrarilor provocate de ignorarea lui constanta si cinica, pe parcursul, de obicei a trei ani, trei ani si jumatate, de catre Omul politic. Timp de trei ani si jumatate Omul social (pe care-l vom opune Omului politic) tipa prin birouri, prin carciumi, prin parcuri: iubeste-ma, uraste-ma dar nu ma ignora, fara ca Omul politic sa-l bage in seama, cu precizarea, ca totusi, Omul social este manipulat si in aceasta perioada intr-un mod pervers si la nivel subliminal. Odata cu inceperea campaniei electorale, prin discursul sau, Omul politic organizeaza incertitudinea Omului social, constientizandu-i-o totodata. Tot ce trebuie sa faca Omul politic pentru a manipula Omul social in mod naucitor, este sa-i stimuleze sau macar sa-i sugereze incertitudinea si deznadejdea.

Conform specialistilor teoriei comunicarii, manipularea reprezinta o actiune de influentare prin mijloace neviolente (cel putin ca intentie initiala), a optiunilor unor segmente ale populatiei sau a populatiei in ansamblul ei, in vederea realizarii unor obiective, prin inducere intentionata in eroare. In procesul de manipulare este important ca subiectii asupra carora se exercita actiunea de manipulare sa fie convinsi ca actioneaza pe baza realitatii si ca pornesc de la premise corecte, in conformitate cu propriile idei si interese.

Tehnica manipularii opiniei publice era excelent stapanita si de vechiul regim, care agrea ca metode, dezinformarea si lansarea zvonurilor alarmiste. Inaintand in timp, se poate constata o diversificare si o perfectionare a tehnicilor folosite in scopul manipularii, pana aproape de limita artei. Sub multe aspecte, manipularea a capatat aparenta unor demonstratii concrete, bazata pe o insiruire de argumente logice, credibile, pe baza carora insa se ajunge la o concluzie falsa.

MANIPULAREA PRIN DISCURSUL POLITIC. EXEMPLE DIN POLITICA AUTOHTONA.

Metodele prin care diverse personaje interesate manipuleaza opinia publica sunt multiple. Discursul politic de pilda, are ca scop de cele mai multe ori, nu transmiterea unui mesaj clar catre propriul electorat, ci mai degraba, dezinformarea electorilor celorlalte partide. Prin:

UNU: ACUZATII CE NU POT FI VERIFICATE IMEDIAT. Denigrarea unui adversar politic, prin lansarea unor acuzatii ce nu pot fi verificate imediat, sau deloc, la adapostul imunitatii parlamentare. Girarea prin notorietatea numelui a unor informatii false sau trunchiate poate duce la prejudicii de imagine importante personalitatii vizate deoarece, la nivelul constiintei publice, functioneaza prezumtia de vinovatie.

DOI: CONSIDERENTUL CONFORMISMULUI. Generalizarea informatiei, pe leit motivul “poporul vrea…” ori “populatia crede ca…”, este un alt mod de a influenta opinia publica pe considerentul conformismului, care presupune tendinta oamenilor de a se incadra in trendul majoritatii. Generalizarea a fost folosita cu succes de presedintele Basescu, pe parcursul primului sau mandat, pentru a-si lansa programul politic, prin transferarea prioritatilor sale politice pe agenda populatiei.

TREI: COMPASIUNEA AFECTIVA. Compasiunea, cu memorabilul exemplu al rocadei (udata de lacrimi) la presedintie, Basescu-Stolojan, constituie de asemenea un mod de manevrare si de reorientare afectiva a opiniei publice. De altfel, presedintele Basescu a folosit frecvent arma lacrimilor, pentru a-si fabrica in ochii alegatorilor un portret pozitiv uman si popular, construit pe perceptii emotionale. De pilda, inlacrimarea de la festivitatea din 1 decembrie (din 2005), induce ideea existentei unor sentimente adanci patriotice, iar lacrimile varsate la ceremonia de inmormantare a Patriarhului Teoctist, transmit mesajul unui suflet sensibil.

PATRU: FOLOSIREA UNEI PERSOANE TERTE ORI A MASS-MEDIEI. O alta metoda de manipulare este folosirea unei persoane terte ori a mass-mediei pentru lansarea unor anumite teme ori atacuri, pentru a pune in postura de actor neutru adevarata persoana interesata. Aceasta tehnica este intens exploatata in vederea manipularii populatiei, fie prin lansarea unor campanii de presa negative, inaintea declansarii unor atacuri directe politice (de exemplu, campania de presa anti-Nastase (in mandatul PSD: 2000-2004), ori celebrul episod al candidaturii lui Varujan Vosganian la functia de comisar european), fie prin folosirea unor terti oameni politici. Pentru cel de-al doilea caz putem aminti ca fiind semnificative pozitiile politice anticipative ale PD-L vizavi de cele prezidentiale in primul mandat al presedintelui Basescu.

CINCI: ABATEREA ATENTIEI. Este o alta modalitate de manipulare, realizata prin lansarea unor false teme de interes general, de regula de natura scandaloasa, in vederea trecerii sub tacere a altor aspecte ce ar putea deranja cu adevarat opinia publica. Ca exemplu putem mentiona teme de real impact social, cum ar fi criza profunda ce afecteaza sistemul sanitar ori posibilul colaps al sistemului educational, teme eclipsate de schimburile de biletele ori de replici acide intre Palate (Basescu-Tariceanu).

SASE: EXAGERAREA MIZEI. Este des folosita pentru a captiva si influenta electoratul in campanii electorale. Numarul parlamentar 322 (caruia i s-a dat, prin asociatie, conotatia numarului malefic 666), ori iminenta instaurarii dictaturii basesciene (supralicitata in campania electorala recent incheiata) au fost teme folosite zilnic in discursul politic din perioada campaniei prezidentiale (dar si in timpul campaniei pentru Referendum). Alte teme a caror importanta este exacerbata tin de necesitatea stringenta a schimbarii sistemului electoral, ori de modificare a Constitutiei.

SAPTE: ZVONURILE OFICIALE SI INTOXICAREA. “Surse credibile… oficiale… interne” sunt sintagme folosite cu nonsalanta de mass-media pentru lansarea pe piata a unor mesaje, de cele mai multe ori neadevarate, fara asumarea vreunei responsabilitati. Dar daca metoda zvonisticii urmareste doar punerea in circulatie a unui anumit mesaj, tehnicile de intoxicare sunt mult mai subtile. Sondajele de opinie, topurile, testele formative ori dezbaterile televizate sunt cateva dintre metodele folosite in mod curent pentru inducere in eroare sau pentru crearea unor false curente favorabile anumitor teme ori fabricarea si promovarea unor false personalitati politice (cel mai elocvent exemplu in acest sens este Gigi Becali).

ALTE METODE DE MANIPULARE DAR IN SPECIAL DESPRE MANIPULAREA PRIN MASS-MEDIA. EXEMPLE DE PRETUDINDENI

MANIPULAREA PRIN MASS MEDIA. Un exemplu devenit clasic: generalul Mackenzie mentioneaza un episod ce consta in aceea ca inaltul reprezentant al O.N.U. pentru refugiati a anuntat ca mai multe camioane aflate sub autoritatea sa erau lipsa la apel, numai ca in foarte scurt timp acestea au ajuns la destinatie, intarzierea fiind datorata asteptarii la diferite baraje ale partilor adverse, construite pe caile de comunicatie din zona. Informatia privind lipsa camioanelor a ajuns in posesia Ministerului Apararii Bosniac care a declarat imediat ziarului american New York Times ca respectivele camioane lipseau fiindca au transportat militari sarbi dandu-le acestora libertate de miscare sub egida O.N.U., ceea ce era in mod evident fals. Aceasta declaratie acuza in acelasi timp O.N.U. de lipsa de impartialitate prin favorizarea partii sarbe. Atunci cand comandantul UNPROFOR l-a interpelat pe ministrul bosniac al apararii Donko, spunandu-i ca de fapt camioanele ajunsesera la mult timp, acesta si-a cerut scuze, justificandu-se ca ar fi primit informatii false. Cu toate acestea stirea despre asa-zisa favorizare a sarbilor a facut inconjurul lumii, obtinandu-se efectul scontat, cel de manipulare a opiniei publice.

PAZA CONVOAIELOR PREZENTATA DREPT PURIFICARE ETNICA. Intr-o anumita situatie un observator O.N.U. a fost confruntat cu mai mult de 100 de persoane, toti croati si musulmani-bosniaci, care paraseau o zona protejata de fortele sub mandat O.N.U. deoarece se temeau ca vietile lor ar fi in pericol daca ar fi ramas, presupunand ca un atac al fortelor sarbe ar fi fost iminent. Nefiind in masura sa-i convinga sa ramana, observatorul O.N.U. a escortat grupul de persoane asigurandu-le trecerea printr-un camp de mine. Ziua urmatoare presa croata a acuzat UNPROFOR de a-i fi asistat pe sarbi in procesul de purificare etnica, obligand refugiatii sa paraseasca zonele protejate si sa treaca prin campul de mine.

ACORDURILE DE INCETARE A FOCULUI. De fiecare data cand se presupunea ca urmeaza sa se incheie un acord de incetare a focului, ceea ce ar fi stopat actiunile militare, iar partile beligerante ar fi trebuit sa se respecte statu quo-ul, in Bosnia, ambele parti aflate in conflict, au facut tot posibilul pentru a lansa actiuni ofensive de ultim moment, in scopul obtinerii unei pozitii avantajoase inainte de incetarea focului. Apoi, in timpul incetarii propriu zise a focului adversarii erau pregatiti sa manipuleze situatia creata in scopul redislocarii si repozitionarii fortelor si mijloacelor pe timpul pauzei operative impuse.

MANIPULAREA LA CASA ALBA. Poate fi intalnita si in viata politica americana, extinzandu-se pana la Casa Alba, al carei personal face eforturi sustinute pentru a modela imaginea presedintelui in scopul atragerii de voturi si sprijin.

Articolul din saptamanalul american Time” referitor la metoda Morris” o referire la fostul consilier politic prezidential Dick Morris descrie procesul de creare a imaginii presedintelui ca un fel de joc, avand drept rezultat o politica de promovare a unei imagini prietenoase si familiare a presedintelui Clinton, in scopul redefinirii modului in care americanii isi percep presedintele in exercitiu. Metoda se bazeaza si pe includerea, pentru fractiuni de secunda, in materialele filmate transmise pe canalele de televiziune a unor texte si imagini destinate a provoca un feedback favorabil celor ce vizioneaza respectivele programe, metoda pe care personalul militar specializat in operatii speciale l-ar putea numi faza de pretestare a unui plan”.

EXEMPLE DE LA NOI

CAZUL MIHAI COFARIU. Este arhicunoscut cazul romanului Mihaila Cofariu, agresat salbatic in contextul violentelor de strada de la Targu Mures din martie 1990, prezentat de mass media internationala (ai carei reprezentanti se aflau concentrati ca din intamplare exact in hotelul cel mai mare din acest oras, din preziua izbucnirii violentelor) ca fiind un membru al minoritatii maghiare, schingiuit bestial de romanii salbatici. Desi ulterior adevarata identitate a lui Cofariu a fost dezvaluita, impactul emotional indus de violenta prezentata pe viu a ramas, ca si imaginea si perceptia ca romanii sunt un popor violent si salbatic.

MANIPULAREA LA ANTENA 3. S-a intamplat pe fondul ideii de frauda electorala lansata de PSD, imediat dupa ce BEC a anuntat ca in urma numararii voturilor Traian Basescu a castigat pentru inca un mandat functia de Presedinte al Romaniei. Vicepresedintele social-democratilor, Liviu Dragnea era, in acea perioada un invitat permanent al Antenelor lui Dan Voiculescu, acolo unde, in special in emisiunile moderate de Gabriela Vranceanu – Firea argumenta decizia de contestare a alegerilor prin existenta unor dovezi de fraudare a rezultatului final, dovezi care soseaua, conform cu declaratiile lui Dragnea, valuri-valuri la sediul partidului, astfel ca, pentru transportul lor la Curtea Constitutionala ar fi fost necesare cateva camioane. In dimineata urmatoare, la stiri, in contextul reluarii temei de fraudare, era prezentata o imagine din curtea PSD. Pe fundalul imaginii era plasat un camion saugestia (la nivel subliminal) fiind ca acest camion este unul dintre acelea care ar fi urmat sa transporte dovezile de fraudare la curtea Constitutionala. In realitate era vorba despre un camion care venise sa recupereze niste scule si instrumente folosite in timpul campaniei electorale.

MASS MEDIA. ROMANIA TABLOIDA.
Tabloidele inseamna sute de mii de exemplare vandute, iar principalii actori politici încearcau sa-si faca loc printre iubitele lui Botezatu sau Poponet. S-a realizat un studiu de caz legat de aparitiile din ultimele doua luni de dinaintea primului tur al alegerilor ale principalilor pretendenti la Cotroceni: Traian Basescu, Mircea Geoana si Crin Antonescu.
S-au cautat toate stirile din perioada mentionata cu Basescu, Geoana si Antonescu în cele mai vandute ziare din Romania, tabloidele. Conform BRAT, „Click“ a vandut în primul trimestru din 2009 200.000 de exemplare, în medie; „Cancan“ a avut o medie de 100.000; iar „Libertatea“, singurul ziar care si-a publicat rezultatele si pe trimestrul doi al lui 2009, a înregistrat o medie de aproximativ 220.000 de exemplare vandute. „Click“, parte din trustul media al lui Dinu Patriciu, s-a atins cu maxima precautie de subiectul Crin Antonescu. Iar „Cancan“, publicatie legata strans de Trustul PRO, a fost extrem de delicata cu Mircea Geoana. „Libertatea“ a parut a fi cea mai dezinvolta publicatie în relatarea vietii prezidentiabililor.

O PRIVIRE RETROSPECTIVA

TRAIAN BASESCU este cel care conduce detasat la capitolul familie. Pe langa cazul EBA care a tinut ani buni primele pagini, «Libertatea» ataca problema sotiei mereu uitate de presedinte prin diverse locuri. Titlul a fost unul sugestiv: „Base, ce ai de-ti uiti nevasta?”. Ba chiar este invitat un psiholog care sa dezbata problema uitarii sotiei (s-a întamplat de trei ori în fata camerelor de luat vederi): „Dumnealui a fost ani buni marinar si, astfel, nu este obisnuit sa aiba în permanenta grija de sotia sa, ceea ce poate îl face sa uite uneori de ea”. Sotia presedintelui e în pericol tabloid si cand nu e prezenta: „Traducatoarea presedintelui Traian Basescu a fost confundata cu sotia sa, Maria. Basescu a fost prezent la o întalnire cu jurnalistii de la Europa Libera din Cehia”.

CRIN ANTONESCU a intrat si el pe primele pagini cu recunoasterea amorului, iar apoi cu însuratoarea cu europarlamentarul Adina Valean, colega de partid. „Cancan“ a difuzat însa o stire în care Valean se plimba cu barca pe lacul Snagov fara proaspatul sot, dar însotita de Dinu Patriciu. „Europarlamentarul Adina Valean, unul dintre cei mai activi politicieni romani la Bruxelles, si-a facut timp, în weekend, pentru o plimbare de relaxare pe lacul Snagov. În mod ciudat, scrie «Cancan», ea nu a fost însotita de viitorul sau sot, liderul liberal Crin Antonescu, ci de omul de afaceri Dinu Patriciu.” Tot în mod ciudat, Crin Antonescu a avut în ultimele doua luni de dinainte de turul I, o prezenta extrem de slaba, si asta nu doar în tabloide… Pe pagina personala de pe hi5, un admirator al sau scrie: „Sculareaaaaaaaa!!! fa ceva… zi ceva! anuntza baga o stragetie ceva”. Crin Antonescu a mai prins niste citari de mare tiraj cand a spus despre premierul Boc ca e „maimutoi”…

GEOANA, BASCALIE ÎN „LIBERTATEA“, IUBIRE ÎN „CANCAN“. Mircea Geoana „beneficiaza” de tratament critic în „Libertatea“. Situatiile penibile sunt taxate imediat. O cupa a celor mici la clubul Dinamo a fost perturbata de meciuri politice: „Presedintele PSD a bulversat Cupa Dinamo la tenis, programandu-si un meci între politicieni, pe terenul rezervat pentru competitie. Micutii tenismeni angrenati în Cupa Dinamo au avut de suferit de pe urma tupeului unor politicieni care si-au stabilit «partide amicale» chiar pe terenurile de la baza din Stefan cel Mare”. O vizita banala într-un sat este si ea taxata în numele religiei: „Mircea Geoana a fost, sambata, în vizita electorala în localitatea Tudora, din judetul Botosani. El a fost primit cu mare alai de catre localnici, unul dintre ei pupandu-i mana, gest care se face de obicei numai fata de preoti”.

„Cancan“, în schimb, îl iubeste pe Geoana, explicatia cea mai plauzibila fiind gradul de rudenie al acestuia cu Adrian Sarbu. Stirile ating astfel cote halucinante ale nesemnificativului. O fotografie este însotita de urmatoarea fotoexplicatie: „Liderul PSD,
Mircea Geoana, a fost în weekend la plaja pe litoralul Marii Negre, împreuna cu familia, fiind însotit si de Cozmin Gusa. Ca orice om care se respecta si-i respecta si pe ceilalti, Geoana s-a spalat bine pe picioare înainte de a se întoarce la hotel, ca sa nu care nisipul de pe plaja în camera”. Tot din „Cancan“ aflam ca e de-ajuns sa mangai un caine ca sa fii erou: „A mangaiat cainele lui Solcanu – «la naiba».
Liderul PSD, Mircea Geoana, a fost surprins de fotoreporterii «Cancan» în timp ce mangaia afectuos cainele vedetei tv Mircea Solcanu”. Dintr-o alta stire de efect am aflat ca Geoana este în vacanta. Mai mult, publicatia detinea fotografii cu respectivul politician tragand de fiare.


STIRI TABLOIDALE DE SERIE

Atunci cand ai o imagine buna de difuzat, nu mai conteaza stirea. De la televiziunile de stiri la ziarele cu multi sani pe prima pagina, toata lumea preia vizitele în zone rurale, sarbatori traditionale si altele asemenea. Cea mai noua non-stire care a facut turul media a fost una în care se vorbea despre un produs cu posibile efecte afrodiziace: „Presedintele Traian Basescu a primit ieri de la un expozant la Ziua Fermei Horticole, de la Araneag, judetul Arad, un borcan cu miere de albine cu aloe vera. Producatorul sustine ca are efectul celebrei pastile pentru potenta masculina, Viagra”. Traian Basescu a reusit sa atraga atentia si cu un interviu cu „Promotor“, anuntat cu o saptamana înainte de difuzare: „Sunt stelist din nastere. Steaua este echipa mea de suflet. Îmi place extraordinar de mult Kapetanos. Intra si marcheaza atunci cand trebuie”.

O degustare de tuica, vin sau cine stie ce alta forma de alcool devine automat stire: „Presedintele PSD, Mircea Geoana, a vizitat Valea Somesului Mare din Bistrita-Nasaud unde are rude, fiind nasul de cununie al fiului unui primar din Feldru. Bucuros ca s-a vazut cu «rudele», Geoana a degustat tuica de Bistrita”.

Oprescu, o mare pizza. Ziarul „Click“ propune o serie de retete inspirate de temperamentul politicienilor. Si asa se inventeaza „tigaie picanta Base”. La „Salata cruda Crin” apare urmatoarea explicatie: „Crin Antonescu le-a aratat tuturor liberalilor de ce a vrut sa ajunga la sefia PNL. Pai e verde si crud ca o salata de vara”. Candidatul PSD l-a inspirat pe bucatarul „Click“ pentru un „Super-burger Geoana”. Cat despre Oprescu, i-a mai ramas pizza în meniu: „A început ca si chirurg, apoi s-a înscris într-un mare partid, ca mai apoi sa-si dea seama ca nu poate fi decat independent. Din viata lui a iesit o mare…pizza”.

MANIPULAREA PRIN SONDAJE SAU CUM SE INFLUENTEAZA ALEGERILE PE HARTIE

In luna martie a anului 2004, fostul presedinte al Romaniei, Emil Constantinescu, facea o dezvaluire spectaculoasa, la TV: cu patru ani înainte, în vara lui 2000, sociologul Alin Theodorescu a venit la Cotroceni pentru a-l informa, prin Dorin Marian, ca sondajele IMAS îl dau castigator sigur în alegeri, contra lui Ion Iliescu. Numai ca fostul presedinte avea informatii mult mai realiste din alte surse, asa ca a luat decizia, exact în aceasi perioada, de a nu mai candida, pentru a nu risca o înfrangere rusinoasa. Este doar o dovada banala – daca mai era nevoie – a modului în care se practica manipularea prin sondaje în anii electorali. Un alt exemplu sugestiv este un sondaj dat publicitatii de catre BCS, la comanda aceleiasi firme Marsh Copsey + Associates, Inc., apropiate de liberali, care a mai sponsorizat niste sondaje cel putin ciudate (vezi asocierea lui Basescu cu sacalul, hiena, lupul etc). Mai precis, sondajul BCS si-a propus nici mai mult, nici mai putin, decat sa stabileasca la ce tipuri de boli sunt predispusi alegatorii care voteaza cu diversi politicieni, desi, aparent, nu e deloc clar ce relevanta ar avea acest aspect. Analizat la rece, însa, sondajul pare sa reprezinte o manipulare subliminala, pe de o parte, în favoarea lui Sorin Oprescu, pe principiul „o tara bolnava precum Romania are nevoie de un doctor”, iar pe de alta parte in scopul identificarii tipului de trebuinte care sa constituie obiectul discursului electoral ca baza a manipularii electoratului, prin stabilirea relatiei dintre boli cauzate de nesatisfacerea trebuintelor umane. Mai trebuie spus ca, în mod neuzual, sondajul se bazeaza mai putin pe prezentarea unor date concrete, cat pe interpretarea lor calitativa de catre sociologi.

O tara bolnava are nevoie de un presedinte-medic?

Iata cateva dintre concluziile cercetarii sociologice amintite: „Romanii trec printr-o serioasa criza de sanatate, cel putin dupa cum ne dezvaluie OMS. Ei mor cu cel putin 10-15 ani mai devreme decat ar permite nivelul de civilizatie contemporan. Cauza este epidemia de boli produse de un mod de viata nesanatos. (Cuvantul epidemie este intentionat folosit aici, pentru ca avem de-a face cu raspandirea prin contact social a unor comportamente cauzatoare de boala). Medicii spun la unison ca bolile sunt consecinta unui mod de a gandi si a trai. Sociologii spun ca si votul este expresia unui mod de a gandi si a trai. Putem trage concluzia ca bolile sunt legate de modul în care oamenii voteaza? Datele sondajului BCS din luna iulie ne prezinta cateva realitati surprinzatoare:
• Alegatorii lui Corneliu Vadim Tudor sunt predispusi la a suferi cel mai mult cu dintii, oasele si articulatiile (20-30, peste 55 ani). Tot PRM-istii au cele mai mari probleme cu ochii si se plang cel mai des ca au colesterolul ridicat (populatia intre 35-50 de ani).
• Absenteistii sunt cei inclinatii spre probleme cardiace (numarul absenteistilor va creste cu atat mai mult cat situatiile de incertitudine sunt mai mari; cresterea numarului absenteistilor prin prezentarea unor situatii incerte, prin crearea unor situatii de incertitudine, favorizeaza PSD-ul)
• Fanii lui Miron Cozma si Nati Meir au au o predispozitie ridicata la a a avea probleme cu sistemul nervos (30-45).
• Cei ai lui Radu Duda au o disponibilitate genetica pentru boli ale ficatului si pentru probleme cu auzul (populatie peste 40 de ani).

Fanii lui Basescu au probleme la prostata

„Fanii lui Mircea Geoana si absenteisii au prerdispozitii pentru afectiuni ale stomacului, iar rinichii cei mai prost functionali sunt în corpurile PSD-istilor si PRM-istilor. Mandri de sanatatea organului lor sexual sunt simpatizantii lui Nati Meir (prezenta Monicai Columbeanu!), iar cele mai mari boli ale acestuia le-au recunoscut alegatorii lui Radu Duda (batranetea, varsta a treia legata de monarhie). Pancreasul creaza suferinte deopotriva electoratului lui Mircea Geoana, lui Corneliu Vadim Tudor si absenteistilor, dar nici alegatorii lui Crin Antonescu nu stau mai bine cu producerea insulinei. Glicemia creste în special în tabara social-democratilor, tinandu-se în limite normale în taberele simpatizantilor maghiarului Hunor si ai evreului Meir. Cu prostata au probleme în egala masura barbatii care-i voteaza pe Traian Basescu, Mircea Geoana si Crin Antonescu, dar nu si alegatorii doctorului Oprescu si ai lui Miron Cozma. Oamenii cu plamanii cei mai afectati se gandesc fie sa nu voteze, fie sa-i aleaga pe Mircea Geoana si Radu Duda la presedintie”.

Alegatorii lui Vadim au probleme psihice

In continuare, coordonatorii sondajului arunca pe masa o afirmatie cel putin socanta: „E demonstrat stiintific faptul ca liberalii aud mai bine decat social-democratii si decat democrat-liberalii, dar si ca alegatorii lui Nati Meir si Kelemen Hunor au auzul cel mai fin”. Trupurile absenteistilor par predispuse la diferite forme de infectii. Alegatorii lui Nati Meir sunt de aproape doua ori mai sensibili la alergii decat cei ai lui Sorin Oprescu. Cele mai grave afectiuni ale pielii le reclama absenteistii (alergii) si fanii lui Mircea Geoana, iar cele mai multe boli de natura psihica le recunosc tot absenteistii, împreuna cu PRM-istii”