Articole, Resurse Umane

Exemple de Obiective SMART pe intelesul tau

III. SCALA DE REALIZARE ASOCIATA OBIECTIVELOR SMART

Cresterea obiectivitatii in evaluarea obiectivelor SMART devine posibila prin asocierea unei Scale a Realizarii. Functie de cultura organizationala a companiei, Scala poate contine un numar divers de trepte in intervalul 0-100%.

Materialul video de mai jos, oferit gratuit dupa identificare, va invata cum alegeti o Scala care sa simplifice Evaluarea si sa asigure Obiectivitatea procesului. Vizionati in full screen.

III. 1 Mini Test Scala Realizarii

Testul urmator poate fi accesat gratuit, dupa identificare.

III. 2 Exemplul 1 de Obiectiv SMART si Scala de Realizare

Modulul video poate fi accesat gratuit, dupa identificare:

__________________
Sunteti seful unui serviciu tehnic cu 5 angajati in subordine directa, iar Fisa dvs. de Post contine task-ul: „Evalueaza, Motiveaza si Dezvolta subordonatii directi.” Iata un posibil exemplu de obiectiv SMART si Scala de Realizare asociata:

Agreeaza cu fiecare subordonat direct Planul Individual de Dezvoltare (PID) pana cel tarziu 28.01.2022. Asigura subordonatilor conditiile pentru realizarea integrala a Masurilor convenite in PID pana la 31.12.2022, cu incadrare in BVC-ul departamentului.
0% PID neagreate cu toti subordonatii directi pana la 28.01.2022
25% PID agreat cu fiecare subordonat direct pana la 28.01.2022
50% PID agreat cu fiecare subordonat direct pana la 28.01.2022 + realizarea a 70% din totalul Masurilor de Dezvoltare agreate prin PID la nivel de departament, pana la 31.12.2022
75% PID agreat cu fiecare subordonat direct pana la 28.01.2022 + realizarea a 95% din totalul Masurilor de Dezvoltare agreate prin PID la nivel de departament, pana la 31.12.2022
100% PID agreat cu fiecare subordonat direct pana la 28.01.2022 + realizarea tuturor Masurilor de Dezvoltare agreate prin PID la nivel de departament, pana la 31.12.2022 cu incadrare in BVC.

III. 3 Exemplul 2 de Obiectiv SMART si Scala de Realizare

Modulul video poate fi accesat gratuit, dupa identificare:

__________________
SC RO-SALT SRL este o firma care exploateaza sarea prin injectie de apa, utilizand sonde de injectie automatizate cu controllere WDF. Iata un exemplu de obiectiv SMART / Scala de Realizare care permite cresterea gradului de utilizare al automatizarii:

Mentinerea lunara pe regim AUTOMAT a minimum 97% dintre controllerele WDF care gestioneaza procesul de injectie apa din Sectorul de Exploatare a Sarii, % calculat cu relatia de mai jos, in ultima zi calendaristica a lunilor anului 2022(31.01.2022 / 28.02.2022 / .... / 31.12.2022)
In care: NCAk = numarul de controllere WDF pe automat in ziua "k" a lunii pentru care se calculeaza procentul de realizare / k = numarul de zile calendaristice al lunii pentru care se calculeaza %, iar NCk = Total controllere WDF existente in ziua "k" a lunii pentru care se calculeaza procentul de realizare
0% Procent lunar >=92% pentru minimum 5 luni din anul 2022
25% Procent lunar >=92% pentru minimum 7 luni din anul 2022
50% Procent lunar >=92% pentru minimum 9 luni din anul 2022
75% Procent lunar >=92% pentru minimum 11 luni din anul 2022
100% Procent lunar >=97% pentru fiecare dintre cele 12 luni ale anului 2022

III. 4 Exemplul 3 de Obiectiv SMART si Scala de Realizare

Modulul video poate fi accesat gratuit, dupa identificare:

__________________
Mai jos, exemplul de SMART analizat in materialul video.

Reducerea Duratei Medii Anuale de Solutionare a Incidentelor Lipsa Comunicatie GSM aferenta sondelor automatizate din Digital Oil Field Turcmenu de la 1560 minute la 1440 minute, pana la 31.12.2021. Se considera Lipsa Comunicatie GSM, perioada scursa intre aparitia Alarmei SCF si reafisarea graficelor cu parametri in XSPOC.
Durata Medie Anuala de Solutionare se calculeaza cu relatia: Minute Lipsa Comunicatie GSM cumulate in XSPOC pentru perioada 1.01-31.12.2021 / Numarul cumulat de Incidente Lipsa Comunicatie GSM inregistrate in XSPOC in perioada 1.01-31.12.2021.
0% Diminuarea Duratei Medii Anuale de Solutionare a Incidentelor Lipsa Comunicatie GSM de la 1560 la 1530 minute pana la 31.12.2021
25% Pro rata bonus
50% Pro rata bonus
75% Pro rata bonus
100% Diminuarea Duratei Medii Anuale de Solutionare a Incidentelor Lipsa Comunicatie GSM de la 1560 la 1440 minute pana la 31.12.2021

__________________
Presupunand ca pentru perioada 1.01-31.12.2021 Perioada cumulata de Lipsa Comunicatie = 2.970.933 minute si ca Numarul cumulat de Incidente Lipsa Comunicatie GSM = 2046, CUM se calculeaza gradul de realizare al acestui obiectiv SMART?
1) Se calculeaza Durata Medie Anuala de Solutionare a Incidentelor Realizata 2021: 2.970.933/2046 = 1452 minute
2) Prin regula de trei simpla se determina gradul de realizare al obiectivului: x=100*(1530-1452)/(1530-1440)=82%
Tabelul de monitorizare a rezultatelor lunare 2021 este urmatorul:

Luna An  Nr. Controllere  Nr. Incidente Lipsa Comunicatie Perioada cumulata Lipsa Comunicatie (minute) Durata Medie Solutionare Incidente (minute)
Jan-2021 313 170 257304 1514
Feb-2021 313 128 189440 1480
Mar-2021 320 142 209450 1475
Apr-2021 327 166 242360 1460
May-2021 336 150 218250 1455
Jun-2021 336 160 232000 1450
Jul-2021 342 163 235209 1443
Aug-2021 360 171 242820 1420
Sep-2021 381 182 262080 1440
Oct-2021 420 192 278400 1450
Nov-2021 420 203 288260 1420
Dec-2021 429 219 315360 1440
AN 2021   2046 2970933 1452

III. 5 Exemplul 4 de Obiectiv SMART si Scala de Realizare

Modulul video poate fi accesat gratuit, dupa identificare. Vizualizati in full screen.

__________________
Mai jos, exemplul de SMART analizat in materialul video.
Observati ca enuntul obiectivului precizeaza si ponderile de importanta ale reperelor de productie (acestea sunt necesare pentru calculul ulterior al gradului de realizare al obiectivului SMART)

Realizarea volumului de productie planificat pe sortimente pana la 31.12.2022 astfel:
A: Telefoane mobile S series: 45234 buc (pondere de importanta 60%)
B: Tablete grafice Y19 series: 21356 buc (pondere de importanta 40%)
0% Realizarea pana la 31.12.2022 a unui volum de A=40711 buc si B=19220 buc
25% Pro rata bonus
50% Pro rata bonus
75% Pro rata bonus
100% Realizarea pana la 31.12.2022 a unui volum de A>=45324 buc si B=21356 buc

__________________
Presupunand ca in perioada 1.01-31.12.2022 s-au realizat A=44600 si B= 21400 buc, CUM se calculeaza gradul de realizare al acestui obiectiv SMART?
1) Calculam cate procente din cele 60 alocate volumului de Telefoane mobile S series obtine angajatul (stim ca Plan=45234 buc, Realizat=44600 buc, iar pentru 0% realizare Scala prevede 40711 buc).
Folosind relatia x=60%*{100-[100*(45234-44600)/(45234-40711)]}=51.6%
2) Calculam cate procente din cele 40 alocate volumului de Tablete Y22 series obtine angajatul (stim ca Plan=21356 buc, Realizat=21400 buc, iar pentru 0% realizare Scala prevede 19220 buc).
Observam ca Realizatul este peste Planificat. Raspunsul corect este 40% intrucat chiar daca volumul realizat de Tablete este mai mare decat cel planificat, conform Scalei, Tabletelor li se aloca maxim 40%.
3) Calculam gradul de realizare al Obiectivului: 51.6%+40%=91.6%

III. 6 Mini Test Obiectiv SMART si Scala de Realizare

Modulul video de Test contine 10 intrebari si poate fi accesat gratuit, dupa identificare. Vizualizati full screen!

__________________
Fiti incurajat(a) sa masurati prin scor nivelul de asimilare a cunostintelor!
Testul ofera raspunsuri clarificatoare care permit invatarea. Succes!

III. 7 Exemplul 5 de Obiectiv SMART si Scala de Realizare

Credeti in Obiective SMART ca Solutie si nu diferentiati Creierele dupa culoarea gulerelor!
Aveti de implementat un proces HR? Iata un exemplu de obiectiv SMART pentru a va inspira.

Implementarea si utilizarea sistemului informatic SAP HR in organizatie pana la 1.10.2022, potrivit Scalei de mai jos:
0% furnizeaza echipei de consultanta SAP, date corecte de personal de Prioritate 1, pana pe 20.03.2022 (nivel acceptabil de eroare=0.5%)
25% furnizeaza echipei de consultanta SAP, date corecte de personal de Prioritate 2, pana pe 1.04.2022 (nivel acceptabil de eroare=0.5%)
50% furnizeaza echipei de consultanta SAP, date corecte de personal de Prioritate 3, pana pe 12.04.2022 (nivel acceptabil de eroare=0.5%)
75% finalizeaza migrarea completa a datelor de personal in SAP HR si obtine certificarea globala a calitatii datelor din partea echipei de consultanta pentru implementare, pana pe 19.05.2022
100% Utilizeaza live sistemul SAP HR si obtine OK-ul de eficienta in utilizare din partea echipei de consultanta pentru implementare, pana pe 1.10.2022

__________________
Exemplul arata modalitatea de integrare a Scalei de Realizare in definirea obiectivului SMART.
Practic Scala reda principalii pasi de implementare ai procesului (HR in cazul nostru, dar este aplicabil oricarui proces)

III. 8 Exemplul 6 de Obiectiv SMART si Scala de Realizare

Obiective SMART.ExempluPierduti in propria lor minte, managerii organizatiilor cu Cultura organizationala primitiva (COP) isi preamaresc propriile Creiere si desconsidera Creierele subordonatilor.

Lipsa rezultatelor dovedeste ca abordarea este paguboasa atat pentru organizatie (profit si satisfactie reduse), cat si pentru manageri (care raman blocati in propriile idei si suprasolicitare) si angajati (demotivati de impunerile permanente si inabusirea proactivitatii).

Aplicand cele de mai sus procesului de Evaluare a Performantei dintr-o organizatie cu COP, reactia de respingere a obiectivelor impuse de manageri angajatilor este logica si fireasca. Alta ar fi situatia in care angajatul, pe baza Obiectivelor departamentului si Fisei postului, ar trece prin propriul filtru mental obiectivele SMART, si ar merge cu ele la manager pentru formulare finala si aprobare. Atunci s-ar simti responsabil de indeplinirea unor tinte pe care si le-a stabilit singur, nu?

__________________
Indiferent de organizatia in care traiti, fiti incurajat sa va stabiliti singur obiective SMART si sa le sustineti in fata managerului.

Exemplul pe care vi-l propun se refera la un specialist dintr-un departament de Optimizare Productie responsabil de designul echipamentului de adancime al sondelor de titei:

Proiectarea echipamentului de adancime cu softurile RODSTAR si PC-PUMP pentru 230 de sonde de titei exploatate in pompaj clasic si PCP, pana la 31.12.2021
0% >=190 de proiectari finalizate si aprobate tehnic pana la 31.12.2021
25% Pro rata bonus
50% Pro rata bonus
75% Pro rata bonus
100% >=230 de proiectari finalizate si aprobate tehnic pana la 31.12.2021

__________________
Presupunand ca in perioada 1.01-31.12.2021 numarul de proiecte realizate si avizate tehnic = 225 (Plan=230, Realizat=225, iar pentru 0% realizare Scala prevede 190 proiecte), care este gradul de realizare al acestui obiectiv SMART?
Dupa cum stiti deja, se aplica regula de trei simpla: 100*(225-190)/(230-190) = 87.5%

III. 9 Transformarea unui obiectiv in obiectiv SMART

Cum se transforma un obiectiv in obiectiv SMART?
Simplu: se ia obiectivul, se analizeaza prin prisma acronimului SMART, se redefineste pentru a indeplini cerintele impuse de cele 5 litere si, in final, i se asociaza un sistem de masura al gradului de realizare.
Priviti exemplul practic de mai jos:

In cadrul departamentului OH exista o echipa de remediere a neconformitatilor hardware aferente automatizarii sondelor, compusa din 6 persoane.
Intrucat numarul sondelor automatizate a crescut de la 300 la 450 unitati si s-a extins semnificativ zona geografica in care activeaza echipamentele care trebuie deservite, managerul departamentului OH a obtinut aprobarea de crestere a echipei de remediere a neconformitatilor hardware, de la 6 la 8 persoane (cu conditia sa nu recruteze din extern).
Intrucat modul in care managerul OH a formulat obiectivul nu este SMART
„ Cresterea cu 30% a numarului de pesoane care pot rezolva o cerere de interventie tehnica” ,
gasiti mai jos reformularea obiectivului in Obiectiv SMART.

IATA CUM ARATA OBIECTIVUL DUPA TRANSFORMARE IN OBIECTIV SMART:
Cresterea echipei de remediere a neconformitatilor harware aferente automatizarii sondelor din Assetul X, de la 6 la 8 persoane, prin specializarea personalului cu potential, existent in cadrul organizatiei, pana la 1.06.2022
0% Identificarea persoanelor din organizatie cu potential de dezvoltare in remedierea neconformitatilor hardware automatizari sonde (minim 3 ). Obtinerea aprobarii managementului pe nominalizari pana in 28.02.2022
25% Instiintarea si obtinerea acordului potentialilor candidati pentru acceptarea noilor responsabilitati in cazul selectarii dupa perioada de dezvoltare. Termen 7.03.2022
50% Instruirea  "on the job" incepand cu 15.03.2022
75% Finalizarea instruirii "on the job", evaluarea si ierarhizarea dupa rezultate. Selectarea primilor doi clasati + semnarea Deciziilor, Fiselor de Post si Actelor Aditionale de preluare a noilor responsabilitati de catre cei 2 angajati pana in 31.05.2022
100% Preluarea resonsabilitatilor de catre cei 2 angajati si inceperea activitatii de remediere a neconformitatilor harware automatizari sonde de catre acestia.

SPATIU PROMO
Fiti incurajat(a) sa va dezvoltati si sa deveniti Expert(a) in Legislatia Muncii!
LEGISLATIE ACTUALIZATA RESURSE UMANE
Iata cateva shortcut-uri catre Acte Normative si Registre reprezentative pentru HR:
CODUL MUNCII 2023 /// COR 2023 /// PRESTATORUL CASNIC /// RNCIS – Registrul National al Calificarilor din Invatamanul Superior /// RNCP – Registrul National al Calificarilor Profesionale din Romania /// RNPP – Registrul National al Programelor Postuniversitare /// Lista Standardelor Ocupationale 2023