Fisa postului de la teorie la practica
Pagina Fisa postului se adreseaza specialistilor HR1 si managerilor2 implicati in reglementarea si intocmirea Fiselor de post. Pagina pune la dispozitie un Model de Fisa postului, linkuri catre Baze de date cu Fise de post si ofera posibilitatea accesarii unui training online pentru reglementarea procedurii de intocmire a Fisei de post.
__________________
1 specialistii HR reglementeaza, implementeaza procedura de intocmire a FP, controleza rezultatele si gestioneaza FP;
2 managerii intocmesc, actualizeaza si revizuiesc Fisele de Post conform procedurii reglementata de HR.
1. Ce este Fisa postului?
Fisa Postului este un document obligatoriu, impus prin legislatie.
Fisa Postului este instrumentul de management prin care compania ofera angajatului o imagine clara asupra pozitiei castigata in organizatie. Cu cat imaginea este mai clara, cu atat sansele companiei si ale salariatului de a se indrepta impreuna catre Succes, sunt mai mari. Practic, FP reprezinta Fundamentul pentru Organizatie si Angajat.
Ca instrument de management, Fisa Postului:
A) asigura intelegerea responsabilitatilor / cerintelor postului;
B) faciliteaza comunicarea manager-angajat ;
C) constituie INPUT pentru procesele Recrutare si Selectie / Evaluarea Postului / Evaluarea Performantei si Dezvoltarea Angajatilor / Managementul Competentei.
2. Pentru ce posturi se intocmesc Fise de post?
Orice post din organizatie trebuie sa aiba o Fisa de Post. Fisa se intocmeste atat pentru pozitiile Noi, cat si pentru cele Existente devenite Vacante3 / Existente si schimbate semnificativ in continut.
__________________
3 cand apare o pozitie vacanta, prima intrebare a managementului trebuie sa fie: „Mai este necesara aceasta pozitie, sau responsabilitatile pot fi redistribuite altor posturi existente ?”
3. Cine reglementeaza Procedura de intocmire a Fisei postului?
Rolul de reglementare a procedurii, de diseminare in organizatie si control al rezultatelor revine HR-ului. De aceea, ca departament HR:
A) Dezvoltati un Standard pentru Elaborarea Fisei de post;
B) Promovati-l in comunitatea managerilor organizatiei, instruiti managerii si asigurati-va ca este bine inteles;
C) Dezvoltati capacitatea de analiza si sinteza a managerilor;
D) Cereti-le rezultate, adica Fise de post simple de maxim 2-3 pagini!
E) Acordati-le suport ori de cate ori este necesar!
4. Cine intocmeste Fisa postului?
Fisa Postului este intocmita / actualizata / revizuita de managerul direct4. Punct!
__________________
4 Daca in organizatie se practica metoda ca subordonatii sa-si intocmeasca singuri Fisa postului si managerul sa o semneze dupa, schimbati managerul cu unul dintre subordonati si lucrurile vor merge mult mai bine.
Fisa Postului se ACTUALIZEAZA ori de cate ori apar schimbari semnificative in continutul unui post existent si se REVIZUIESTE obligatoriu o data la 2 ani, chiar daca nu intervin modificari esentiale in responsabilitatile postului 5 – acest pas permite rafinarea continuua a continutului si formei. In ambele cazuri, managerul direct este responsabil de proces, de obtinerea semnaturii angajatului si distribuirea unui exemplar original catre salariat si serviciul RU.
__________________
5 Chiar daca la inceput managerii se vor supara ca-i puneti sa gandeasca (afirmand ca au lucruri mult mai importante de facut), mai tarziu va vor multumi. Si ei, si angajatii!
Semnarea Fisei Postului de catre Angajat semnifica luarea la cunostinta, acceptarea, intelegerea responsabilitatilor si angajamentul de a le indeplini si respecta.
5. Cum arata o Fisa de post?
Pentru a oferi o imagine cat mai clara, Fisa postului trebuie sa contina:
Denumirea postului;
Locul in structura organizatiei;
Rolul postului exprimat printr-o fraza-declaratie 6;
Indicatorii relevanti;
Responsabilitati;
Delegarea de atributii pe perioadele de lipsa ale titularului;
Cerinte (studii, competente, experienta, abilitati);
Criterii de succes
__________________
6 Nu o sa va plicitsesc cu detalii. Mentionez atat: ca regula generala, analizati cu atentie fraza-declaratie prin care line managerul descrie Rolul postuluii in cadrul organizatie. Daca acesta reiese clar, inseamna ca line managerul are idee despre ceea ce inseamna sinteza si claritate. Daca nu, stiti ce aveti de facut!
Continutul FP trebuie sa fie clar si concis. Numarul maxim de pagini pe care il poate contine o FP este 3 7, in format A4 (scrisa la un rand cu font de 12).
__________________
7 Mi s-a-ntamplat sa vad Fise de post cu foarte multe pagini – chiar si peste 10!
Dragi manageri, specialisti HR si angajati, o Fisa de post trebuie sa contina esenta, nu sute de randuri! Ea trebuie sa orienteze titularul, nu sa-l dezorienteze!
Daca ACCEPTATI sa lucrati pentru o firma care va cere sa semnati Oferta insotita de o Fisa de post de 10 pagini, inseamna ca ACCEPTATI CU BUNA STIINTA sa intrati intr-un balamuc inregistrat cu acte in regula la Registrul Comertului!
5.1 Model de Fisa postului Sef serviciu Resurse Umane
Pentru ca nimic nu este mai bun decat un exemplu, iata mai jos un Model de Fisa postului pentru un sef servicu RU dintr-o organizatie in care toate cele 10 Dimensiuni HR sunt functionale.
FISA POSTULUI | ORGANIZATIA xxx | ||
---|---|---|---|
I. IDENTIFICARE POST | _______________________ / 7.04.2022 | ||
Denumire Post | (conform organigrama) | Manager Resurse Umane | |
Denumire Post, cod COR | (conform COR) | Sef serviciu Resurse Umane, 121205 | |
Departamentul: | RESURSE UMANE | ||
Ocupantul postului | (Nume) | Horia ALBU | Semnatura ocupantului postului / Data |
RELATII | |||
Este subordonat: | (Nume / Pozitie) | Dumitru POPESCU / Director | _______________________ / 7.04.2022 |
Are in subordine directa: | (Pozitii conform organigramei) | Consultant intern RU / Manager proiect / Specialist RU / Analist RU / Referent RU | Semnatura managerului direct / Data |
Colaboreaza cu: | Sefii tutuor structurilor organizatorice din societate | ||
Reprezinta organizatia in relatia cu: | ITM, Casele de Pensii, AOFM, INS, firmele de training, firmele de recrutare si selectie, institutiile educationale, targurile de job-uri | ||
DATA INTOCMIRII / REVIZUIRII | 4.12.2021 | ||
II. INDICATORI RELEVANTI: | |||
Numar subordonati direct: | 5 persoane | ||
Buget anual administrat | >1.235.160 Lei | ||
Numar minim reglementari RU functionale: | 12 | ||
Numar salariati organizatie: | 1200-1600 persoane | ||
III. ROLUL POSTULUI: | Actioneaza ca Partener de incredere pentru business. Raspunde de managementul Resurselor Umane si respectarea legislatiei in vigoare. | ||
IV. RESPONSABILITATI PRINCIPALE: | |||
1. Prognoza si Planificare | Defineste strategia de Resurse Umane bazandu-se pe strategia companiei. Raspunde de implementare; | ||
Planifica si Bugeteaza activitatea serviciului RU, alocand eficient resursele; | |||
Planifica Volumul si Calitatea Resurselor Umane necesare realizarii obiectivelor strategice ale organizatiei (numeric pe functii si meserii, compozitie, niveluri de competente tehnice si de comportament organizational, experienta profesionala, autorizari si acreditari specifice) | |||
2. Organizare | Organizeaza eficient activitatea serviciului RU. Elaboreaza Fise de post clare si bine delimitate pentru subordonatii directi; | ||
Proiecteaza structura organizatorica capabila sa realizeze obiectivele organizatiei. Raspunde de implementare; | |||
Dezvolta, promoveaza si implementeaza Instrumentele RU: politici, standarde, directive, proceduri, cele mai bune practici pentru reglementarea celor 10 Dimensiuni RU. Reglementeaza Egalitatea de Sanse si Tratament; | |||
Dezvolta si implementeaza Competentele de Comportament Organizational (CCO); | |||
Defineste impreuna cu managerii departamentelor, Pozitiile Cheie din organizatie; | |||
Defineste, creeaza si asigura oportunitatile de Invatare, Dezvoltare si Instruire a angajatilor, pentru imbunatatirea performantei individuale, de echipa si organizationale. | |||
Defineste si asigura aplicarea unui sistem echitabil de Compensatii si Beneficii bazat pe Performanta individuala; | |||
Dezvolta si implementeaza instrumentele pentru Managementul Satisfactiei si Coordoneaza programul de crestere a Nivelului de Satisfactie al angajatilor; | |||
Participa activ la dezvoltarea Culturii organizationale ca mijloc de promovare a valorilor organizatiei. | |||
3. Coordonare | Coordoneaza activitatea de elaborare a Fiselor de post de catre managerii organizatiei, potrivit Standardului Elaborarea Fisei Postului dezvoltat si implementat de RU; | ||
Coordoneaza procesele: Recrutare si Selectie, Induction, Evaluarea Performantei si Dezvoltarea Angajatilor. Asigura Omul potrivit la Locul potrivit in Timpul potrivit; | |||
Coordoneaza procesul de elaborare si aplicare a Normelor de munca / Normativelor de timp si personal; | |||
Coordoneaza procesul de Management al Competentei: definire Harti de Competente / Evaluare / stabilire Deficit / elaborare programe de Dezvoltare; | |||
Coordoneaza procesul de Identificare a potentialilor inlocuitori pentru Pozitiile Cheie, Evaluare si Dezvoltare a acestora. | |||
4. Executie | Evalueaza posturile organizatiei; | ||
Asigura diseminarea si cunoasterea instrumentelor RU in organizatie prin programe gen RUpentruManageri, RUpentruAngajati, RuziuaUsilorDeschise, etc. Monitorizeaza aplicarea si face corectiile necesare; | |||
Promoveaza un dialog eficient cu angajatii, sindicatele / reprezentantii salariatilor in vederea stabilirii unei platforme solide de comunicare, negociere / aplicare a contractelor colective de munca , prevenire si solutionare a potentialelor conflicte de munca; | |||
Gestioneaza eficient documentele de personal prevazute de legislatia muncii si documenteaza corespunzator intrarile si iesirile tuturor proceselor RU in dosarele de personal ale angajatilor si in sistemul informatic al organizatiei; | |||
Gestioneaza procesul de Exit Interviu si imbunatateste serviciile RU Pe baza feedbackului obtinut de la angajatii care aleg sa paraseasca organizatia; | |||
Ofera suport de specialitate clientilor interni si externi; | |||
Raspunde de aplicarea si respectarea legislatiei muncii; | |||
Raspunde de realitatea, oportunitatea si legalitatea tuturor documentelor initiate / semnate. | |||
5. Raportare | Analizeaza Indicatorii de performanta RU consolidati la nivelul unitatii si dispune solutii de imbunatatire. Monitorizeaza rezultatele; | ||
Transmite raportarile statistice solicitate potrivit reglementarilor legale. | |||
6. Devoltare personala | Aproba si evalueaza dimensiunile de performanta ale subordonatilor. Ofera feedback continuu si suportul necesar realizarii obiectivelor de performanta ale subordonatilor. Documenteaza realizarile obiectivelor si progresul competentelor subordonatilor directi; | ||
Incurajeaza dezvoltarea subordonatilor prin studiu individual, implicare in proiecte, rotire pe post, invatare in echipa, delegare de atributii, training si alte metode; | |||
Motiveaza subordonatii prin recunoasterea si recompensarea Performantei; | |||
In cadrul procesului de Evaluare a Performantei, isi autoevalueaza performanta / propune obiective SMART si Programul de Devoltare Individuala pe care le agreeaza cu managerul direct. Documenteaza Realizarile pe parcursul anului pentru Interviul de Evaluare. | |||
7. Sanatatea, Securitatea Muncii | Isi insuseste si respecta prevederile legislatiei in domeniul securitatii si sanatatii in munca; | ||
Actioneaza in conformitate cu procedurile stabilite la locul de munca in cazul aparitiei oricarei situatii de urgenta; | |||
Comunica imediat persoanelor imputernicite orice situatie pe care o considera un pericol pentru securitatea si sanatatea oamenilor / orice deficienta a sistemelor de protectie; | |||
Furnizeaza persoanelor abilitate datele si informatiile de care are cunostinta, referitoare le producerea accidentelor de munca. | |||
In functie de cerintele activitatii curente, managerul direct poate adauga si alte responsabilitati in legatura cu postul. Daca noile responsabilitati sunt semnificativ diferite fata de cele cuprinse in actuala Fisa de post, managerul direct va elabora o noua Fisa de post. | |||
V. DELEGARE: | Ocupantul Postului poate delega sarcinile sale pozitiei Consultant Intern RU din cadrul serviciului RU | ||
VI. CERINTE: | Studii: superioare + masterat in RU; | ||
Experienta relevanta in domeniu (minim 5 ani in pozitii de executie care sa acopere cele 10 Dimensiuni RU. Vechimea in consultanta RU constituie un avantaj); | |||
Excelenta cunoastere a legislatiei muncii; | |||
Excelente abilitati de comunicare,leadership, inovare, negociere, sinteza si analiza, lucru in echipa, asertivitate, proactivitate, responsabilitate, managementul problemelor complexe si concomitente, managementul situatiilor de criza, maximizarea profitului, catalizator-dezvoltator colective; | |||
Orientare spre Rezultate. Capacitate de finalizare a proiectelor in termenul negociat; | |||
Abordare profesionista cu privire la confidentialitate; | |||
Cunostinte solide software (MS Office, SAP, SpotFire, PowerBi, PI, programe RU dedicate); | |||
Bune cunostinte de limba Engleza. | |||
VII. CRITERII DE SUCCES: | Atingerea Obiectivelor in termenele limita negociate ; | ||
Dezvoltarea si Implementarea cu succes a Instrumentelor RU; | |||
Viteza de reactie in solutionarea problemelor RU; | |||
Incadrarea in BVC-ul anual aprobat; | |||
Excelenta in relatiile cu clientii interni / externi; | |||
Dezvoltarea membrilor echipei si dezvoltare personala continua | |||
Respectarea legislatiei muncii. |
5.2 Link catre Baza de Date cu Fise de post
Pentru a intelege cum vad altii Fisele de post, iata un link catre Baza de Date cu Fise de post a site-ului www.monster.com (Descriere / Rolul pozitiei / Responsabilitati / Cerinte): MODELE DE FISE DE POST
6. Training online. Dezvoltarea Procedurii de intocmire a Fisei postului
Doriti sa deveniti specialist cu Scaun si Drept de Vot in propria Echipa?
Incercati gratuit versiunea 2022 a cursului online STANDARD PENTRU ELABORAREA FISEI POSTULUI!
6.1 Aveti nevoie de acest curs online?
Noi nu stim, dar va ajutam pe dvs. sa aflati!
Evaluati gratuit dupa identificare, modul in care ati reglementat Intocmirea Fisei Postului in organizatia dvs. Vizualizati in full screen. Succes!
6.2 Modul 1 de curs
Modul poate fi accesat gratuit dupa identificare. Vizualizati in full screen. Succes!
6.3 Modul 2 de curs
Modul poate fi accesat gratuit dupa identificare. Vizualizati in full screen. Succes!
6.4 Modul Testare Cunostinte
Testul poate fi accesat gratuit dupa identificare. Vizualizati in full screen. Succes!
6.5 Modul de Feedback
Pentru ca Feedbackul dvs. este important si poate fi fructificat, va rugam sa evaluati acest curs online. Accesati gratuit modulul de Feedback, dupa identificare. Multumesc.
7. Linkuri pentru Dezvoltare Personala
Pentru cei care dornici de dezvoltare, ofer mai jos, prin generozitatea Echipei Mind Architect, linkuri catre podcasturi care va pot ajuta sa va intelegeti mai bine pe dvs. si pe cei din jurul dvs.:
Introducere in Arhitectura Cerebrala.
Calaretul si elefantul din capul fiecaruia dintre noi
Trepiedul vietii: creier, minte si relatii.
Cum sa tii Elefantul sub control, cu doar cinci butoane universale.
De ce Inteligenta este mai mult decat IQ si cum arata Inteligenta Emotionala.
Rusinea, emotia care te face sa te ascunzi in spatele cortinei.
Frica, prieten sau dusman?
”Nu ai de sa fii trist”, indemnul care ne poate impiedica sa metabolizam pierderi.
Anxietatea, semnalul de alarma al psihicului.
Cum transformam Furia din forta destructiva in instrument pentru asertivitate.
Practica Recunostintei, beneficiu pentru o viata mai fericita.
De ce Aprecierea si Recunostinta merg mana in mana.
Care este relatia romanilor cu emotiile.
Importanta emotiilor in organizatii.
Succes in ce faceti!
Buna seara,
Sunt la o firma de puneri in functiune si service pentru centrale termice, colaborare cu furnizori in domeniu, garantii si verificari periodice.
As dori daca ma puteti ajuta cu model de fise de post pentru:
– COR 215137 – inginer de cercetare în centrale termoelectrice
– COR 311305 – tehnician electromecanic
Codul CAEN este 4322
In speranta ca ma veti ajuta, va multumesc!
Buna seara,
Nu detin aceste Fise de post.
Fisele de post se intocmesc de catre managerul in subordinea caruia se afla posturile, pornind de la responsabilitatile ce revin departamentului.
Daca lucrati in HR, aveti responsabilitatea elaborarii/implementarii Procedurii de intocmire a Fisei Postului in care sa stabiliti obligatii clare pentru partile implicate in proces.
Daca sunteti managerul celor 2 posturi, va revine obligatia intocmirii celor 2 Fise de post pornind de la responsabilitatile departamentului condus.
Acest articol va poate ajuta sa intelegeti mai bine care sunt responsabilitatile partilor implicate in Elaborarea FP. Parcurgeti-l cu atentie.
Sper ca nu v-am dezamagit prea tare!