Articole, Resurse Umane

Integrarea in organizatie

Ca pas firesc, procesul de Recrutare si Selectie este urmat de Integrarea salariatului in organizatie (IO).

IO are ca scop ancorarea noului venit in realitatea, procesele, sistemul de reglementari si valori al organizatiei, in vederea obtinerii performantei asteptate intr-un timp cat mai scurt si crearii atitudinii de incredere a salariatului in actiunile si intentiile companiei.
Normal, ambele parti au asteptari ….si fiecare pune accent pe propria perspectiva, fara a constientiza clar si a-i pasa foarte mult de asteptarile celeilalte parti…este o realitate…permanent camasa a fost si va ramane mai aproape de piele decat haina…pe de o parte line managerul doreste ca noul venit sa performeze imediat, daca s-ar putea de ieri, pe de alta, salariatul spera sa aiba parte de line manager, echipa si mediu de lucru Ok, posibilitati de dezvoltare si promovare reale, sa fie tratat si motivat corespunzator pentru ceea ce poate si este dispus sa faca pentru companie.

Orice inceput presupune emotii. Intrebari care asteapta raspuns. Temeri de genul „O sa performez corespunzator?”, „Cum sunt colegii mei?”, „Oare compania este asa cum mi-am imaginat atunci cand am hotarat sa ii calc pragul?”.

Primirea este foarte importanta. Asigurati-va ca persoana de la receptie este amabila, cunoaste numele noului venit si-l indruma catre departamentul de Resurse Umane, de unde va fi preluat de recruter care ii va felicita pentru intrarea in companie, il va introduce in atmosfera si-i va pune la dispozitie materialele destinate noilor angajati, prezentandu-i-le si subliniind aspectele importante continute de acestea.

Noul venit va fi prezentat persoanelor din departamentul RU, ocazie cu care i se poate comunica succint cui trebuie sa se adreseze daca intampina o anumita problema.

Recruterul il va conduce pe noul venit la line managerul departamentului in care va lucra si impreuna il vor prezenta echipei.
Un rol deosebit in IO revine line managerului si/sau colegului de munca desemnat ca „Mentor de Integrare”. Impreuna cu noul venit, pe baza Hartii de competenta a pozitiei si Fisei de post , acestia evalueaza ce trebuie invatat, definind pasi, modalitati si termene. Se vor avea in vedere atat studiul personal cat si trainingul, coaching ul, insarcinarile speciale, trecerea prin compartimentele organizatiei pentru formarea imaginii de ansamblu (evident, functie de pozitie). Line managerul e responsabil ca integrarea sa nu ramana doar un gand frumos si planuri puse pe hartie iar departamentul RU se va asigura de aceasta.

Pentru o comunicare eficienta in cadrul organizatiei, foarte utila poate fi o scrisoarea periodica de informare interna editata de departamentul RU in care apar numele, pozitiile, departamentele, fotografiile si cateva informatii relevante despre cei intrati , promovati sau miscati intern, dupa caz.

Periodic, departamentul RU poate organiza o sesiune de integrare pentru toti noii veniti din perioada respectiva (actiuni gen ”Petreceti o zi cu RU”), in care acestia se pot cunoaste intre ei, primesc materiale promotionale oferite de companie si informatii utile despre:

  • organizatie : misiune, valori, organizare, staff, roluri, produse, servicii
  • sistemul de evaluare personala, training, programele de dezvoltare derulate in companie
  • procesele de management al performantei gen Management prin Obiective, Balanced scorecard, etc
  • sanatate, securitate si protectia mediului
  • conditiile de munca (program de munca, concedii, ore suplimentare, etc)
  • sistemul de compensatii si beneficii (structura, aplicare, avantaje, conditii)
  • politicile, standardele si recomandarile companiei (enumerare, locatii, mod de accesare)
  • contractul Colectiv de Munca, Regulament Intern

Dupa sesiunea de intrebari si raspunsuri – se poate utiliza si oferi participantilor o lista cu raspunsurile la cele mai frecvente 10-15 intrebari – se va cere feedback noilor veniti pentru perioada petrecuta in organizatie de la data intrarii, pana la data organizarii sesiunii de integrare. Feedback ul oferit poate conduce la imbunatatirea procesului de IO.

Este util ca toate prezentarile si informatiile oferite in sesiunea de induction sa fie inscrise pe un CD sau suport de hartie dupa caz, si oferite noilor veniti.

Procesul IO trebuie abordat cu responsabilitate. Eficient condus, acesta reduce semnificativ riscul de demisionare prematura a noului venit si implicit costurile aferente unor noi recrutari si integrari.